Αθήνα, 25 Ιουνίου 2018
Ομιλία
του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ.
Χρήστου Σπίρτζη στο Συνέδριο της
Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Αυτοκινητιστών Υπεραστικών Συγκοινωνιών.
Σεβασμιότατε, κύριε Περιφερειάρχα, κύριοι
Βουλευτές, κύριε Πρόεδρε της Π.Ο.Α.Υ.Σ., φίλε Μανώλη- έχουμε και αδυναμίες έτσι
δεν είναι-; Δε λέω και φίλε Σταύρο,
γιατί θα αρχίσουν να γράφουν πάλι οι δημοσιογράφοι…
Φίλες και φίλοι,
Θέλω
να σας ευχαριστήσω για την πρόσκληση, είναι μεγάλη τιμή για μένα, που είμαι εδώ
στο Συνέδριο που έχετε. Και είναι ακόμα μεγαλύτερη τιμή, που με είχατε καλέσει
χθες, για τα εγκαίνια του σταθμού του ΚΤΕΛ Ηρακλείου- Λασιθίου που αποτελεί κατά τη γνώμη μου, ένα δείγμα υγιούς
επιχειρηματικότητας που σέβεται τον πολίτη.
Επενδύει
μέσα στην πόλη, στον αστικό ιστό, για να σώσουμε την αρχιτεκτονική του νησιού,
ενισχύει την ποιότητα του παρεχόμενου έργου στους πολίτες, βελτιστοποιεί το
χρόνο μετακίνησης, την ποιότητα, εφαρμόζει νέες τεχνολογίες τηλεματικής, αλλά
κυρίως , για τον κλάδο, -μία που είμαστε εδώ σε αυτό το συνέδριο-, προωθεί το
ρόλο του αυτοκινητιστή που είναι πραγματικά επαγγελματίας, δίνοντας αυξανόμενη
υπεραξία και στην Κρήτη και στη χώρα.
Χθες είχαμε μία ιστορική μέρα, να με
συγχωρέσετε που δεν ήρθα να ικανοποιήσω την τιμή που μου κάνατε για τα εγκαίνια
του σταθμού και να ευχηθώ στον Σοφοκλή Φάτσιο, ότι έκανε το ΚΤΕΛ Ηρακλείου –Λασιθίου,
να κάνουν και τα ΚΤΕΛ στην Αθήνα με το νέο σταθμό που προγραμματίζεται.
Ήταν
μία ιστορική μέρα για τη χώρα, όχι για την κυβέρνηση, ούτε για τα κόμματα που
στηρίζουν την κυβέρνηση. Και η ιστορική αυτή η μέρα δεν έχει να κάνει μόνο με
το κλείσιμο της συμφωνίας, με το τέλος του προγράμματος, έχει κυρίως να κάνει με την ανάκτηση της
εθνικής κυριαρχίας που είχε δοθεί. Και τι σημαίνει ανάκτηση εθνικής κυριαρχίας.
Σημαίνει, ότι θα μπορεί επιτέλους η κυβέρνηση
που εκλέγεται από τον Ελληνικό λαό, όποια και αν είναι, να μπορεί να νομοθετεί
αυτό που εκείνη πιστεύει, να μπορεί να νομοθετεί στο πλαίσιο των δεσμεύσεων της
ευρωπαϊκής πολιτικής και της ευρωπαϊκής οικογένειας που μετέχουμε, αυτό που
εκείνη πιστεύει. Και δε θα νομοθετεί με το πιστόλι στον κρόταφο, όπως
γινόταν τα τελευταία χρόνια στο τι επιβάλλουν κάποιοι γραφειοκράτες, εξυπηρετώντας
συγκεκριμένα συμφέροντα. Και ο κλάδος των μεταφορών στις διάφορες εκδοχές του
είχε μπει στο στόχαστρο. Το ξέρετε καλύτερα από μένα. Είχε μπει στο στόχαστρο
από συγκεκριμένες πολυεθνικές, είτε αυτά αφορούν τους αυτοκινητιστές και το
πλαίσιο των ταξί, είτε αφορούν τα αστικά ΚΤΕΛ, είτε αφορούν τα υπεραστικά ΚΤΕΛ.
Γνωρίζετε τις μάχες που δώσαμε σε πολιτικό επίπεδο για να μπορέσουμε να μη
δώσουμε μικρούς και μεσαίους επαγγελματίες, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις
δώρο, στο να λυμαίνονται κάποιες συγκεκριμένες εταιρείες τη χώρα, τις μεταφορές,
παρότι οι πιέσεις ήταν συνεχείς, αφόρητες, μέχρι και την τελευταία στιγμή.
Είδατε τι έγινε, -ενώ δεν ήταν μέσα στον κατάλογο των θεμάτων που συζητούσαμε-,
με τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα με οδηγό. Χωρίς να υπήρχε όλα αυτά τα χρόνια ένα
πλαίσιο για το πώς θα λειτουργούν, με ποιους όρους, με ποιους ελεγκτικούς
μηχανισμούς, πού, και όλα τα υπόλοιπα. Κάτι αντίστοιχο είχε σχεδιαστεί να γίνει
και στο χώρο των ΚΤΕΛ, και των αστικών ΚΤΕΛ και των υπεραστικών ΚΤΕΛ.
Με αφορμή λοιπόν τη χθεσινή ιστορική μέρα,
πλέον, πρέπει να συζητήσουμε ανοιχτά, δημόσια και με ειλικρίνεια, ποια είναι η
πολιτική που κάθε κόμμα, κάθε διακριτή πολιτική συνδικαλιστική οντότητα,
προτείνει να γίνει. Τι θέλουμε να κάνουμε. Επιτέλους. Αυτό είναι στα δικά μας
χέρια πλέον κι αυτό είναι το πιο σημαντικό από τη χθεσινή ημέρα. Το πιο
σημαντικό.
Ανακτάμε δηλαδή το ότι είμαστε μία χώρα που
έχει Δημοκρατία που δεν έρχεται η τρόικα ή οποιοσδήποτε άλλος να μας πει για τα
ΚΤΕΛ, «θα κάνετε αυτό» και άρα, την επόμενη μέρα δε θα υπάρχουν. Με αφορμή
λοιπόν τη χθεσινή μέρα, θα σας κουράσω λίγο για να πω μερικές σκέψεις μία που
είστε και από όλη την Ελλάδα εδώ, και να πούμε τα πράγματα όπως πραγματικά
είναι. Με αφορμή και το ότι είμαστε στο
Ηράκλειο να πούμε ότι όλα τα ΚΤΕΛ δεν είναι το ίδιο. Και το ξέρετε καλύτερα από
μένα. Όλα τα ΚΤΕΛ δεν είναι το ίδιο σε επίπεδο δυναμικότητας. Είναι άλλο ένα
απομακρυσμένο ΚΤΕΛ ενός νομού που δεν έχει την κίνηση που έχουν άλλα
μεγαλύτερα. Είναι άλλο το ΚΤΕΛ Ηρακλείου-Λασιθίου που έχει μία διαχείριση, που
μέσα στην κρίση, κατόρθωσε να κάνει το σταθμό που χθες καμαρώσουμε όλοι μαζί
και που θα τον καμαρώνουν και θα τον χρησιμοποιούν οι πολίτες όλα αυτά τα
χρόνια. Είναι άλλα τα ΚΤΕΛ μεγάλων περιφερειακών ενοτήτων, που με κακή διαχείριση ταλαιπωρούν τους πολίτες και έχουν
και μεγάλα ελλείμματα. Άρα, όταν λέμε και μιλάμε για τα ΚΤΕΛ δε μπορούμε να
μιλάμε το ίδιο για όλα τα ΚΤΕΛ. Το δεύτερο είναι, ότι η δική μας πολιτική, η
δική μας προτεραιότητα και των υπουργείων και της Κυβέρνησης, είναι ότι οι
ιδιωτικές και οι δημόσιες επενδύσεις πρέπει να εγγυηθούν από κοινού το νέο
παραγωγικό μοντέλο της χώρας. «Τέλειωσε το πρόγραμμα» σημαίνει για μας, σηκώνουμε τα μανίκια, όλοι μαζί με τις υγιείς
δυνάμεις της χώρας, με τις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις της χώρας και δεν
αναπαράγουμε το ίδιο στρεβλό μοντέλο που είχαμε χθες. Δε δανειζόμαστε για να
καταναλώνουμε. Σηκώνουμε τα μανίκια και φτιάχνουμε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο,
πάμε τη χώρα μας στο να βασίζεται στα δικά της πόδια και όχι στο δανεισμό ή σε
άλλες δράσεις που δεν εξαρτάται μόνο από μας. Αυτό έχει να κάνει μόνο με το κλάδο
των Μεταφορών; Επειδή είμαστε και στο κτίριο της Παγκρήτιας Συνεταιριστικής Τράπεζας. Προφανώς όχι. Θυμάστε πόσες τράπεζες
υπήρχαν στη χώρα, θυμάστε πως όλες αυτές οι δεκάδες τράπεζες που υπήρχαν,
επιχειρήθηκε να περιοριστούν στις τέσσερις συστημικές τράπεζες που δεν θα
ελέγχονται από τη χώρα μας.
Και να σας θυμίσω και κάτι ακόμα, θυμάστε πως
τράπεζες σαν την Παγκρήτια ή τράπεζες σαν την τράπεζα Αττικής ή σαν τις συνεταιριστικές
που υπήρχαν και έδιναν αγώνα να επιβιώσουν και να υπάρχουν, δέχθηκαν αβυσσαλέο
πόλεμο από συγκεκριμένα κέντρα για να κλείσουν ώστε να μην ελέγχεται ούτε η πιο
μικρή τράπεζα από τη χώρα που λέγεται Ελλάδα. Και επειδή αυτή η κυβέρνηση όχι
στα λόγια, στην πράξη, έδωσε μάχη για να στηρίξει αυτές τις τράπεζες, γίναμε
στόχος και σε πολιτικό επίπεδο και σε προσωπικό επίπεδο όσοι επιχείρησαν να
στηρίξουν αυτές τις τράπεζες. Γιατί με αυτά που λέγανε όλα αυτά τα χρόνια θα
έπρεπε να έχουνε βγει και εγώ δεν ξέρω πόσα σκάνδαλα από αυτές τις τράπεζες. Ε,
τα περιμένω…
Η
προσπάθεια λοιπόν του να φύγουν πολύ μεγάλες παραγωγικές δυνάμεις και το
τραπεζικό σύστημα και να παραδοθούν, να αφελληνιστεί αν θέλετε η παραγωγικότητα
στην Ελλάδα, ήταν μία συγκεκριμένη πολιτική επιλογή συγκεκριμένων ανθρώπων και
συγκεκριμένων πολιτικών κύκλων και συμφερόντων.
Πώς μπορούμε -και εδώ πρέπει να απαντήσουμε-
να δημιουργήσουμε ένα ανταγωνιστικό ποιοτικό προϊόν στις μεταφορές και σε κάθε
κλάδο ξεχωριστά που να δίνει υπεραξία στη χώρα; Να αναπτύσσει ποιοτικά το
τουριστικό προϊόν, να διασφαλίζει τους πολίτες, τα παιδιά μας που μετακινούνται,
με ασφάλεια. Και είναι προφανές, ότι ο στόχος κάθε ανθρώπου που αγαπάει τη χώρα
είναι να γίνει στο δικό μας χώρο στον τομέα των μεταφορών η χώρα μας ένας
κόμβος Συνδυασμένων Μεταφορών, ένας ποιοτικός κόμβος Συνδυασμένων Μεταφορών, με
τον οποίο θα μπορέσουμε να μειώσουμε
τους χρόνους, τα κόστη, κυρίως να αυξήσουμε την ποιότητα, να μειώσουμε τις
επιπτώσεις στο περιβάλλον και στις ζωές μας. Αυτά φαντάζομαι ότι είναι κοινός
τόπος.
Θέλουμε και εφαρμόζουμε συγκεκριμένες
δράσεις, υλοποιούμε συγκεκριμένες δημόσιες υποδομές, τις ολοκληρώνουμε, για να
μετατραπεί η χώρα σε έναν κόμβο μετακίνησης ανθρώπων και εμπορευμάτων που να
έχει παραγωγικό πρόσημο. Όλα αυτά που κάνουμε και τα απλά αιτήματα που έχει ο
δικό σας κλάδος και όχι το να πάμε απλά να παρέχουμε στοιχειωδώς κάποιες
υπηρεσίες, που είναι ντροπή για τη χώρα
και την απαξιώνουν.
Αυτό πιστεύω ότι μπορεί να γίνει με κοινές
δράσεις, με ανάπτυξη στοχευμένων
υποδομών που συνδέουν τα παραγωγικά και τα μεταφορικά κέντρα όπως είναι τα
λιμάνια τα αεροδρόμια με τα κέντρα των πόλεων, με τα τουριστικά κέντρα, να
αναβαθμίσουμε τις υπηρεσίες, τον στόλο των οχημάτων. Μπορούμε να ανανεώσουμε το
στόλο των οχημάτων στις αστικές μεταφορές και στις υπεραστικές μεταφορές ξανά,
κάνοντας το ίδιο λάθος με αυτό που κάναμε τα προηγούμενα χρόνια; Μπορούμε να
μην διεκδικήσουμε οι δημόσιες αστικές συγκοινωνίες τα αστικά ΚΤΕΛ και τα
υπεραστικά ΚΤΕΛ που έχουν πάνω από 4.000 λεωφορεία ανάγκη, να πάμε πάλι να τα
αγοράσουμε απέξω και να μην έχουμε μία δομή παραγωγική στη χώρα μας; Μπορούμε
να κλείνουμε την ΕΛΒΟ στη Θεσσαλονίκη, να είναι σε εκκαθάριση, να απαιτείται
από τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές να έχουμε καθαρά αυτοκίνητα να έχουμε ηλεκτρικά
λεωφορεία και αυτοκίνητα και να μην έχουμε μία μονάδα παραγωγής ή συνεργασίας
αν θέλετε ηλεκτρικών οχημάτων στη δική μας χώρα;
Αγαπητές φίλες και φίλοι, είναι μεγάλο λάθος
να πάμε στο μοντέλο του χθες. Να πάμε να δανειστούμε είτε ως δημόσιος τομέας
είτε ως ιδιωτικός τομέας εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ να αγοράσουμε νέα
λεωφορεία. Κάποιες χώρες να έχουν αρκετές θέσεις εργασίας και την υπεραξία και
η δική μας χώρα, το μόνο που θα έχει θα είναι ακριβά ανταλλακτικά και φθαρμένα
λεωφορεία. Δε μπορεί λοιπόν να μην έχουμε ένα συγκεκριμένο σχέδιο για την
παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Και θεωρώ,
ότι στο χώρο των μεταφορών ο ρόλος που παίζει σε αυτή τη στρατηγική
είναι κομβικός και για την περαιτέρω ανάπτυξη των μεταφορών.
Υπάρχει ένα πολύ σημαντικό ποσοστό από τις
υπηρεσίες του κλάδου των μεταφορών που είναι στα ΚΤΕΛ. Δε μπορούμε όμως να
συνεχίσουμε να είναι αυτές οι υπηρεσίες άναρχες, να μην υπάρχει έλεγχος, να μην
υπάρχει υπευθυνότητα αν θέλετε, γιατί πολλά ΚΤΕΛ το κάνουν μόνα τους, σε σχέση
με το παρεχόμενο έργο στον πολίτη. Επομένως να δώσουμε ένα μήνυμα για να μην υπάρχει ανησυχία μετά
τη χθεσινή μέρα, αυτή η κυβέρνηση έχει στόχο να στηρίξει τον εθνικό χώρο στις
μεταφορές είτε αυτές είναι τα ταξί είτε είναι τα αστικά ΚΤΕΛ είτε είναι τα
υπεραστικά ΚΤΕΛ. Και όχι να έρθουν
κάποιες πολυεθνικές που ξέρετε, απέξω. Αλλά θα πρέπει να έχουμε καθαρές
σχέσεις. Θα πρέπει να υπάρχει ηλεκτρονικό εισιτήριο ενιαίο σε όλες τις
μεταφορές της χώρας, να είναι μετρήσιμα τα κόστη, να υπάρχει κοινωνικό έργο, να
προστατεύονται οι εργασιακές σχέσεις, να υπάρχουν ποιοτικές υπηρεσίες. Να υπάρχει το απλό δίκτυο στα λεωφορεία μας
για να μπορούν οι πολίτες και οι επισκέπτες οι τουρίστες να έχουν μία υπηρεσία
σαν και αυτή που πρέπει να έχουν και που να αξίζει η χώρα μας. Δε μπορεί να
έρχεται κάποιος στην Κρήτη, να έχεις μία περιφέρεια που δουλεύει και να μην
μπορεί ένας επισκέπτης μέσω του ΚΤΕΛ να ξέρει παραδείγματος χάρη τους
ιστορικούς τόπους της Κρήτης για να ξέρει ποιους θα επισκεφτεί σαν τουρίστας.
Και από την άλλη να θέλουμε να παλέψουμε ενάντια στις υπηρεσίες τις τουριστικές
που φέρνουν έναν άνθρωπο από όλες τις γωνιές του πλανήτη και τον κλείνουν μέσα
σε λίγα στρέμματα χωρίς να γνωρίζει τι γίνεται στην υπόλοιπη Κρήτη, ενώ την
έχει επισκεφτεί πέντε φορές. Αυτή λοιπόν η άναρχη ανάπτυξη που είχαμε και στα
ΚΤΕΛ, ευνοούσε όσους ήθελαν να είναι παρωχημένα, οι ιδιοκτήτες τους να είναι
επαίτες γραμμών και δρομολογίων και όχι μία περήφανη δραστηριότητα σαν και αυτή
που της αξίζει, ποιοτική. Και βέβαια θέλουν αυτή την υπηρεσία μέσω διεθνών
διαγωνισμών απόδοσης των δρομολογίων χωρίς καμία πρόβλεψη όπως είπα και πριν
για τη στήριξη της εγχώριας αγοράς. Δε θα πάμε σε αυτό το μοντέλο. Το σχέδιο
νόμου για τα αστικά ΚΤΕΛ είναι έτοιμο και αυτή τη βδομάδα κατατίθεται στη Βουλή
μαζί με τα υδατοροδρόμια. Και στη συνέχεια έχει στείλει η Ομοσπονδία το σχέδιό
της για τα υπεραστικά ΚΤΕΛ, μέχρι το Σεπτέμβριο θα έχει κατατεθεί και το
νομοσχέδιο για τα υπεραστικά ΚΤΕΛ. Εξαίρεση θα αποτελεί η Αθήνα και η
Θεσσαλονίκη γιατί θα ενταχθούν στο σχεδιασμό των αστικών συγκοινωνιών του Νομού
Αττικής και του νομού Θεσσαλονίκης που είναι τα δύο μητροπολιτικά κέντρα της
χώρας. Και με την ευκαιρία που είμαστε και στο Ηράκλειο, να δούμε πώς
διαφορετικά στηρίζονται τα ΚΤΕΛ και οι αυτοκινητιστές. Είναι και ο
Περιφερειάρχης εδώ και οι δήμαρχοι και ο Σεβασμιότατος. Έχουμε κινήσει τις
διαδικασίες υλοποίησης του Βόρειου οδικού άξονα Κρήτης. Είναι ένα πολύ μεγάλο
έργο για τις επιβατικές μεταφορές για τις εμπορευματικές οδικές μεταφορές. Ένα
έργο που θα εγγυηθεί την ασφάλεια, τη μείωση του χρόνου μετακίνησης, τη σύνδεση
με τις παραγωγικές δομές με τα λιμάνια και με τα αεροδρόμια. Γνωρίζετε καλύτερα
από όλους ποια ήταν η πρόοδος των εργασιών στους αυτοκινητόδρομους της
υπόλοιπης Ελλάδας το 15 που αναλάβαμε την κυβέρνηση. Το ξέρετε πάρα πολύ καλά.
Το 2015 λοιπόν αν θυμάμαι καλά είχαμε το χαρακτηρισμό του δογματικού
κομμουνιστή που δεν θα προχωρήσει τους αυτοκινητόδρομους μέσω παραχωρήσεων. Το 2016
που ξεκίνησαν τα έργα, είχαμε δεχτεί την κριτική ότι δεν θα προλάβουμε να τα
ολοκληρώσουμε. Το 2017 που τα ολοκληρώσαμε, δεχτήκαμε την κριτική ότι κόβαμε
κορδέλες σε έργα που έκαναν άλλοι.
Κύριε Περιφερειάρχα το ίδιο θα γίνει και με
τον ΒΟΑΚ. Δηλαδή τώρα που βγήκαν οι διαγωνισμοί, γιατί δεν είναι εξαγγελία όταν
βγάζεις τον διαγωνισμό, κάποιοι έχουν ανησυχήσει, αυτοί που δεν μπορούσαν να κάνουν δρόμο ούτε
μέχρι το χωριό τους στη Μεσσαρά καμιά εικοσαετία. Γιατί γελάτε; Είναι αλήθεια.
Λοιπόν, και αυτό εμείς θα το τελειώσουμε. Αλλά, είναι αλήθεια, εμείς όταν κάνουμε
λάθη θέλουμε και κριτική να μας γίνει και να το παραδεχτούμε. Όπως
αναγνωρίζουμε τους ανθρώπους που είναι σε άλλα κόμματα για την προσπάθεια, την
εντιμότητα τους, το έργο που έχουν δώσει στον τόπο και στη Χώρα και έχουν μία
θετική και λεβέντικη πολιτική αντιπαράθεση. Δεν είναι το ίδιο παραδείγματος
χάρη, μία που έκανε και τη μελέτη του κτηρίου του ΚΤΕΛ, το είπα και χθες, ο
Μάξιμος Σενετάκης και άλλα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας στο Ηράκλειο της
Κρήτης. Τι να γίνει τώρα; Λοιπόν έχουμε σαν κοινωνία, και πιστεύω και η
πλειοψηφία του πολιτικού κόσμου της χώρας, κατά αρχήν, τον πολιτισμό να
διαφωνούμε για να καταλαβαίνει και ο πολίτης που διαφωνούμε και να επιλέγει.
Υπάρχουν και άλλοι, που θέλουν να πάνε σε μία άλλη λογική τη χώρα. Θέλουν να
συνεχίσουν το στρεβλό μοντέλο, θέλουν να γίνονται δημόσια έργα καμία εικοσαετία
και να πληρώνουνε αποζημιώσεις. Θέλουν να να μην είναι ο ΒΟΑΚ μην τυχόν και το
καρπωθεί πολιτικά η κυβέρνηση, ο ΣΥΡΙΖΑ και οι ΑΝΕΛ. Θέλουν να αποτύχουμε στην
οικονομική πολιτική. Θέλουν να συνεχίσουμε να έχουμε μνημόνια για να
εξυπηρετούν τα συμφέροντα που εξυπηρετούσαν τόσα χρόνια με άλλοθι ότι είμαστε
μέσα στο μνημόνιο. Είναι πάρα πολύ βολικό Αν θέλεις να εξυπηρετήσεις ένα
συγκεκριμένο, μία συγκεκριμένη πολιτική κατεύθυνση, συγκεκριμένα συμφέροντα, να
πεις στο Σοφοκλή και στον Μανώλη: "Τι να κάνω η τρόικα μου το λέει. Δεν θα
υπάρχετε την άλλη μέρα αλλά δεν φταίω εγώ. Μου το επιβάλλουν."
Λοιπόν, αυτό τέρμα για τη χώρα και τέρμα και
γενικά αυτοί που εξυπηρετούν αυτή την πολιτική. Θα ήθελα να πω, γιατί είμαστε
στην Κρήτη, ότι αυτό που είπαμε ως δέσμευση έγινε. Δηλαδή δημοπρατήθηκαν οι δύο
κόμβοι που έχουν χάσει αρκετοί, εκατοντάδες συμπολίτες μας τη ζωή τους εκεί,
στην Αγία Πελαγία. Χθες βγήκαν οι διαγωνισμοί από το υπουργείο. Θέλω να πω
Μανώλη μου ότι μέχρι να γίνει ο ΒΟΑΚ, γιατί είναι μία ιστορία που θα κρατήσει
ένα χρόνο βία 6 μήνες, έχουμε δώσει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Το 2019 θα ξεκινήσουν οι μπουλντόζες από τον
Άγιο Νικόλαο, με τα 14 χιλιόμετρα στο κομμάτι που βγαίνει σαν δημόσιο έργο. Και
τον Ιούνιο του 19 θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαγωνιστικές διαδικασίες, η μία σαν
παραχώρηση από τα Χανιά μέχρι τα Μάλια και η δεύτερη ως ΣΔΙΤ από τα Μάλια μέχρι
τη Νεάπολη.
Εκτός και αν, - έχουμε συνάντηση σε λίγο με
τους Δημάρχους και τον Περιφερειάρχη,- οι Δήμαρχοι, η Τοπική Αυτοδιοίκηση και η
Περιφέρεια εκτιμά ότι μπορεί με τα ίδια χρήματα να κάνει αυτό που λέει η Νέα
Δημοκρατία: Ένα δρόμο από το Καστέλι Χανίων μέχρι τη Σητεία. Εμείς, αν πει η
Τοπική Αυτοδιοίκηση, μέχρι τις αρχές Αυγούστου, ότι μπορεί να το κάνει, θα
δώσουμε τα λεφτά που έχουν προβλεφθεί για το Χανιά - Άγιος Νικόλαος για να το
κάνει η Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Αλλά δε μπορούμε να πούμε -γιατί έχουμε και
μία ευαισθησία στο πώς διακυβερνάται αυτή η χώρα-, δε μπορούμε να ακούμε
αθλιότητες, ότι κάποιοι θέλουν να έχουμε δρόμο από τη μία άκρη της Κρήτης στην
άλλη. Όποιος δε το θέλει, δεν είναι νορμάλ άνθρωπος, όλοι το θέλουν και για αυτό έχουμε βάλει να
γίνει η στρατηγική μελέτη του ΒΟΑΚ και των καθέτων αξόνων του για τα τμήματα
που δε θα κατασκευαστούν τώρα.
Είναι άλλο να παραπληροφορούμε τους πολίτες,
είναι άλλο να τους κρύβουμε την αλήθεια, είναι άλλο να μη λέμε ότι με αυτά τα
χρήματα δε θα γίνει ΒΟΑΚ, θα γίνει κατσικόδρομος, γιατί αν εντάξουμε ακόμη και
τμήματα που είναι ενταγμένα στα τρία έργα, που σας είπα πριν δε θα γίνει
αυτοκινητόδρομος, δε θα γίνει με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, δεν θα υπάρχει
διαχωριστική λωρίδα στη μέση. Θα υπάρχει μία λωρίδα και ΛΕΑ από τη μία
κατεύθυνση και μία λωρίδα και ΛΕΑ από την άλλη χωρίς διαχωριστικό.
Αυτό
δεν είναι η Ελλάδα που θέλουμε να χτίσουμε. Αυτό είναι η Ελλάδα των καρόδρομων,
τον κατσικόδρομων, των έργων που δεν γίνονταν αν και πληρώναμε περισσότερες
αποζημιώσεις, περισσότερα στους θανάτους των συμπολιτών μας, περισσότερους
θανάτους των επισκεπτών στη χώρα μας και όχι μία χώρα που θέλει να είναι
Ευρωπαϊκή και είναι Ευρωπαϊκή, που το πλήρωσε ο ελληνικός λαός για να είναι
Ευρωπαϊκή 8 χρόνια τώρα.
Άρα όποτε θέλει, όποιος θέλει, από τους
θεσμικούς φορείς μπορεί να έρθει να δει τα στοιχεία. Θέλουμε να έρθει να δει τα
στοιχεία. Το ξέρει αυτό η Αξιωματική Αντιπολίτευση σε αυτή τη φάση, γιατί από
την Ευρωπαϊκή νομοθεσία δε μπορεί να δώσεις τα στοιχεία σε κάποιους και σε
κάποιους άλλους όχι. Δε μπορείς να τα ανακοινώσεις στην Ελλάδα και όχι στην
Ευρώπη. Είναι διεθνείς οι διαγωνισμοί. Θα κάνει υπομονή μέχρι τον Αύγουστο που
θα έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον όσες εταιρείες θέλουν να συμμετέχουν στο
διαγωνισμό και μετά τα στοιχεία αυτά θα είναι διαφανέστατα, θα είναι προσβάσιμα
σε όλο τον κόσμο, στον κάθε πολίτη. Αλλά είναι θράσος, για την Κρήτη ειδικά
είναι θράσος, τόσα χρόνια που κάποιοι δεν έκαναν ούτε κατσικόδρομο, να είναι
ενάντια τώρα στους διαγωνισμούς ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου που θα συνδέει
τις 4 πρωτεύουσες των νομών. Όπως είναι και θράσος και δε λένε κουβέντα για
τους δύο κόμβους που βγήκαν και κάποιοι μηχανισμοί στον Οργανισμό Ανάπτυξης
Κρήτης, τόσα χρόνια ούτε τις μελέτες δεν είχανε κάνει. Όπως είναι θράσος η κατάσταση
του υπάρχοντος ΒΟΑΚ, του οδικού δικτύου, που έχουμε φροντίσει να υπάρχουμε 25
εκατομμύρια ευρώ έργα στην Κρήτη για την αναβάθμιση του οδικού δικτύου και για
έργα οδικής Ασφάλειας στο υπάρχον οδικό δίκτυο. Ένα μέρος θα το τρέξει η Περιφέρεια
και ένα μέρος το υπουργείο. Πιστεύω ότι το καλύτερο κοινό για να τα καταλάβει
όλα αυτά, είναι αυτό το συνέδριο που είμαστε σήμερα. Αυτοί που είναι τώρα στο τιμόνι, αυτοί που
κινδυνεύουν τη ζωή τους κάθε στιγμή, αυτοί που έχουν στην πλάτη τους τις ζωές
των παιδιών μας, των φίλων μας, των επισκεπτών της χώρας.
Εδώ να έρθουν να τα πουν. Εδώ να έρθουν να τα
πουν, ποιος θέλει να κάνει οδικούς άξονες και ποιος δε θέλει. Λοιπόν,
σχεδιάζουμε σε σταθερές βάσεις την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων. Εκεί θα
ήθελα να υπάρχει συνεργασία, γιατί το Υπουργείο, όχι μόνο το Υπουργείο
Μεταφορών και το Υπουργείο Αμυνας και το Υπουργείο Περιβάλλοντος θέλει να
φτιάξει παραγωγικές δομές για να κατασκευάζονται λεωφορεία για τις αστικές
συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και για να τα συντηρεί. Και
πιστεύω, ότι και τα αστικά και τα υπεραστικά ΚΤΕΛ σε αυτή την προσπάθεια
παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας, πρέπει να συμμετέχουν, αυτά που μπορούν. Πρέπει
να συμμετέχουν.
Συμφέρει και τα ΚΤΕΛ και τους επαγγελματίες
και τη συντήρηση και τα ανταλλακτικά, κάνουμε οικονομία κλίμακας: ηλεκτρονικά
συστήματα διαλειτουργικότητας όχι μόνο για τους αυτοκινητόδρομους της χώρας,
όχι μόνο για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, αλλά και να έχουμε διαλειτουργικότητα με
τις γειτονικές μας χώρες, με την Αλβανία, τη Σερβία και τη FYROM και τη Βουλγαρία. Για να έχουμε και μία
ασφαλή περιοχή στις μεταφορές και τις επιβατικές και τις εμπορικές στην
ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Μπορούμε να τον παίξουμε αυτόν τον ρόλο, αν
φύγουν από το μυαλό μας ψυχροπολεμικές λογικές που είχαν επικρατήσει στο
παρελθόν.
Αν το σύστημα μεταφορών μίας χώρας, αγαπητές
φίλες και φίλοι υποδηλώνει πολλά για την ταυτότητά της, εμείς οφείλουμε μαζί να
αποδείξουμε ότι η Ελλάδα δε βολεύεται με τον κακό εαυτό της, με όσα την
πλήγωσαν, με τις κακές επιβατικές μεταφορές, αλλά πρέπει, με σχεδιασμό, με
όραμα, με σχέδιο, με αποφασιστικότητα και με αυτοκριτική από όλες τις πλευρές
να προχωρήσουμε μαζί.
Με αυτές τις σκέψεις και με την προσμονή ότι
η Ομοσπονδία θα προχωρήσει για την Αθήνα και όλοι μαζί θα προχωρήσουμε για να
υπερασπίσουμε και τις εθνικές επιβατικές μεταφορές αλλά και τον εκσυγχρονισμό
τους και την ποιότητά τους και την προστασία των εργαζομένων και τους
ιδιοκτήτες και συμμέτοχους στα ΚΤΕΛ που σε πολλές περιπτώσεις είναι όμηροι
κακών διοικήσεων, εδώ πρέπει να τα λέμε όλα, πρέπει και περιμένω πρόεδρε τις
προτάσεις σας για να πάμε σε ένα νέο πλαίσιο που θα διασφαλίζει την άλλη μέρα
και για τη χώρα και για τις επιβατικές μεταφορές και στα αστικά και στα
υπεραστικά ΚΤΕΛ.
Ευχαριστώ πολύ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου